کیست تخمدان

جراح خوب برای درمان تخمدان پلی کیستیک

آنچه می خوانید...

تخمدان پلی کیستیک چیست؟

کیست های تخمدانی کیسه هایی پر از مایعات هستند که در اطراف رحم و دیواره ی آن تشکیل می شوند، بسیاری از کیست ها بدون هیچ عائمی تولید شده و رشد می کنند ، اندازه ی کیست ها با توجه به نوع آن ها می تواند بسیار کوچک و یا بسیرا بزرگ باشد و البته تشخیص وجود کیست ها به کمک معاینات و سونوگرافی امکان پذیر خواهد بود . برای این منظور باید به متخصص زنان وز ایمان مراجعه نمایید .

همانطور که بیان شد تخمدان پلی کیستیک یک  مشکل هورمونی است که در زنانی که در سن باروری قرار دارند بیشتر دیده می شود اما به طور کلی در رنج سنی 15 تا 55 سال به خوبی دیده می شود و تقریبا یک مشکل و بیماری شایع بین زنان محسوب می شود .

کیست تخمدان

بسیاری از خانمها ی مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هستند اما از ابتلا به آن اطلاعی ندارند، از این رو توجه به علائم پنهان تخمدان پلی کیستیک یکی از مهم ترین مواردی است که تمامی بانوان باید به آن توجه داشته باشند .  در یک مطالعه ، تا 70 درصد از زنان مبتلا به  تخمدان پلی کیستیک  تشخیص داده نشده بودند .

ارگانهای تولید مثل تولید کننده استروژن و پروژسترون در حقیقت هورمون هایی هستند که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند، تخمدان پلی کیستیک به خوبی روی تولید و فعالیتهای این هورمون ها  تأثیر می گذارد. تخمدان ها مقدار کمی هورمون های مردانه به نام آندروژن ها نیز تولید می کنند و در صورت بروز این اختلال ترشح این هورمون ها بیشتر می شوند .

بروز اختلال در تولید هورمون های لازم باعث می شود که بیماری هایی نظیر قاعدگی نا منظم و .. بروز نماید.

علائم تخمدان پلی کیستیک چیست ؟

به طور کلی علائم شایعی برای تخمدان پلی کیستیک وجود دارد  که با دقت به آن ها می توانید نسبت به اطمینان قطعی در رابطه با این بیماری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

پشت یا ران‌ها هستند. برخی علائم دیگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک عبارتند از:

• عادت ماهیانه نا منظم
  • عادت ماهیانه کمتر از 8 مرتبه در سال
  • خونریزی بسیار شدید در دوره ی قاعدگی
  • خونریزی بسیار کم در دوره قاعدگی
  • احساس درد در زمان مقاربت
  • مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش های ملتهب
  • ریزش مو و کم شدن مو در قسمت جلوی سر
  • مشکلات خواب و مشکلات تنفس در خواب
  • عدم باروری و بروز مشکلات باروری
  • رشد موهای زائد در صورت و ناحیه تناسلی

درمان تخمدان پلی کیستیک

برای درمان تخمدان پلی کیستیک، بسیاری از کیسه های پر از مایعات درون تخمدان ها رشد می کنند، که از بین بردن این کیسه ها می تواند با درمان های دارویی و تغییر سبک زندگی ممکن خواهد بود . در صورتی که اندازه ی کیست ها بسیار بزرگ باشد نیاز است تا با اعمال جراحی لازم توسط جراح زنان این اقدام انجام شود .

اما به طور کلی متخصص زنان وز ایمان برای رفع بیماری تخمدان پلی کیستیک یک یا چند روش را به کار می گیرد که شامل موارد و توصیه های زیر می باشد .

• داروهایی مثل کلومیفن، لتروزول و متفورمین

• تزریق گنادوتروپین

• عمل جراحی

دقت داشته ابشید که به هیچ عنوان از روش های خود درمانی استفاده نکنید زیرا ممکن است که بیماری تشدید شود . در هر صورت برای درمان این بیماری باید در نظر داشته باشید که باید به بهترین متخصص زنان در پاسداران مراجعه نمایید .

دکتر نارسیس نصیری

متخصص زنان و زایمان، جراح زیبایی زنان با ارائه بهترین و تخصصی ترین خدمات جراحی زیبایی واژن مانند لابیاپلاستی، جراحی تنگ کردن واژن، سفید کردن واژن در منطقه پاسداران تهران. دکتر نارسیس نصیری از سال ۱۳۷۸ به صورت تخصصی بر روی جراحی زیبایی واژن و زایمان بدون درد تمرکز ویژه داشته و تا کنون عمل های موفق با رضایتمندی بالای مراجعین عزیز را به همراه داشته اند.